جريدة الديار
الخميس 25 أبريل 2024 11:55 صـ 16 شوال 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

أرملة يونس شلبي: «بعت كل حاجة لعلاجه»

الفنان الراحل يونس شلبي
الفنان الراحل يونس شلبي

حلت زوجة الفنان الراحل يونس شلبي "سيدة عبد الحميد" وابنته سارة يونس شلبي ضيوفا على برنامج "يحدث في مصر" مع الإعلامي شريف عامر المذاع علي إم بي سي الفضائية.

قصة زواج "يونس شلبي"

وقالت زوجة الفنان الراحل يونس شلبي: "كان زواجي عن طريق ابن عمي وتربطنا علاقة نسب، أخت يونس الكبرى زوجة ابن عمي وجاء ابن عمي من السعودية في زيارة لمصر مع أسرته، فشافني وقال لوالدي في عريس لبنتك وأنا كان عندي ٢٠ سنة ويونس ٤٢ عامًا ومن هنا بدأ التعارف عن طريق ابن عمي وتزوجنا".

وتابعت: "أنا كنت فرحانه بيونس وكل حاجة حلوة فيه وكان طيب وحنين والحياة الأسرية مهمة جدا فكانت حياته الأسرية مترابطة".

يونس شلبي والبنات

وأكدت سارة يونس شلبي "بابا كان حنين وماما دايما بتشد علينا البنات، والعكس مع أخويا عمر"، وأوضحت سيدة عبد الحميد أن يونس "كان حنين مع البنات عكسي تماما".

معاناة أسرة "يونس شلبي"مع المرض

وقالت زوجة الفنان الراحل يونس شلبي: "الناس فاكرة حياة الفنان سعادة فقط، ونحن ناس عاديين عندنا الوحش والحلو".

وروت أرملة يونس شلبي المعاناة التي عاشوها أثناء مرضه"في هذا الوقت كان أطفالنا صغارًا، كانت بداية مرض يونس كانت سنة ١٩٩٥، وابنتنا الكبرى كانت في مرحلة الثانوية العامة وسارة كانت لسه مولودة".

وتابعت سيدة عبد الحميد "صرفنا كتير على مرضه وكان عندنا بيت ولكل بنت شقة وكان عنده استديو مشروع خاص به وأنا وهو فيلا أرضي وأثناء تعبه قمت ببيعها".

واستكملت: "لأننا دخلنا في تطورات كبيرة وعمليات وأنا اللي كنت ببيع لإن مطالب مني أكياس دم وعمليات كنا في دوامة بعت كل شيء عشان يونس يتعالج، وكان يونس يهتم أن الاولاد تتعلم تعليم عالي، والحمدلله علمتهم وربتهم كويس".

وقالت أرملة الفنان يونس شلبي: "بمنع بناتي يتجولوا في المكان اللي إحنا فيه، والناس لما تعرف إن أولاد يونس شلبي مقيمون في مساكن الشروق بتستغرب علينا، لما تكون ساكن في قصر وفجأة تكون في شقة في الشروق بعد ماكنا بنسكن أمام المنصة بجوار نادي الأهلي، والناس بتنظر لنا باستغراب مش حاسين إن أحنا ناس عاديين زيهم عشان كده بمنع أولادي يقولوا إنهم أولاد يونس شلبي".