جريدة الديار
السبت 13 يوليو 2024 06:09 مـ 7 محرّم 1446 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

مكان من بلادي .. صناعة اجدادي .. ”قلعة قايتباي”

قلعة قايتباي
قلعة قايتباي

تعرف علي مكان من بلادي .. صناعة اجدادي .. "قلعة قايتباي" .. ..

ننشر خلال تلك السطور القليلة مكان من بلادي .. صناعة اجدادي ..

"قلعة قايتباي"

قلعة مصرية عمرها 5 قرون.. شُيدت بموقع عجيبة من العجائب الـ7 ..

تعد القلاع في مصر أهم الأبنية الحربية والعمارة الدفاعية على مر العصور، وامتازت قلعة قايتباي التي تم تشييدها منذ أكثر من 500 عام غرب مدينة الإسكندرية، ببنائها في مكان منارة الإسكندرية القديمة، التي كانت تعد إحدى عجائب الدنيا السبع التي ذكرها الإغريق، وكانت تعد أول منارة في العالم، حيث تم إنشاؤها في عهد بطليموس الثاني عام 270 قبل الميلاد.

وتشييد هذه القلعة يرجع للسلطان الأشرف أبو النصر قايتباي المحمودي، وهو يعد الملك الخامس عشر من الملوك الجراكسة في مصر

وسبب إنشاء هذه القلعة، هو تحصين مدينة الإسكندرية وحمايتها من الاعتداءات الخارجية، وبالتحديد من الدولة العثمانية التي بدأت تغير اتجاه فتوحاتها من أوروبا إلى الشرق، فحاول السلطان قايتباي أن يحصن الثغور المصرية، لذلك بدأ ببناء العديد من القلاع.

كما دافعت هذه القلعة عن مصر ضد الهجمات الأوروبية مثل الحملة الفرنسية على الرغم من تخريبهم لها، وذلك لضعف حاميها في هذا الوقت. إلا أن في عصر حكم محمد علي عمل على تجديد مبانيها وأعادها إلى حالتها الأولى، كما زودها بالأسلحة الحديثة.

A place from my country.. the industry of my ancestors.. “Qaitbay Citadel”

In these few lines, we publish a place from my country... the industry of my ancestors...

"Bey Citadel"

A 5-century-old Egyptian castle... built on the site of one of the 7 Wonders...

Castles in Egypt are considered the most important military buildings and defensive architecture throughout the ages. Qaitbay Castle, which was built more than 500 years ago west of the city of Alexandria, was distinguished by its construction in the place of the ancient Lighthouse of Alexandria, which was considered one of the Seven Wonders of the World mentioned by the Greeks, and was considered the first lighthouse. In the world, where it was created during the reign of Ptolemy II in 270 BC

The construction of this castle is attributed to Sultan Al-Ashraf Abu Al-Nasr Qaytbay Al-Mahmudi, who is considered the fifteenth king of the Circassian kings in Egypt.

The reason for establishing this castle was to fortify the city of Alexandria and protect it from external attacks, specifically from the Ottoman Empire, which began to change the direction of its conquests from Europe to the East. Sultan Qaytbay tried to fortify the Egyptian borders, so he began building many castles.

This castle also defended Egypt against European attacks, such as the French campaign, despite their sabotage of it, due to the weakness of its protector at this time. However, during the era of Muhammad Ali’s rule, he worked to renovate its buildings and returned them to their original condition, and also provided them with modern weapons.