جريدة الديار
الخميس 25 أبريل 2024 11:39 مـ 16 شوال 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

هنا شيحة:إنتهيت من تصوير فيلم عن الاغتصاب الزوجي

وجهت الإعلامية لميس الحديدي سؤال للفنانة هنا شيحة قائلة هل عاوزة تخرجي بس ولا تكوني في الفيلم ده مخرجة والفنانة هترد: " لسه ماقررتش   بس انا عاوز اركز على الاخراج  ومش ضروري أكون فنانة  وممكن أجيب ممثلة عادي وعادة هتبقى واحدة صاحبتي  تبقى فهماني وده هيكون من صديقاتي المقربيات  كندة علوش وصبا مبارك  ورضوى الشربيني " ".

كاشفة أن الفيلم سيكون عن قضية متعلقة بالمرأة   قائلة : " بقالي زمان نفسي أخوض التجربة دي وأنا أخرجت فيلم اثناء دراستي في المعهد وكتان عبارة عن تعبير حركي  ومزيكا  والمسرح ساعدني في تعلم ده   لانه هو من علمني كيف أقف وعلاقة الجسم بالاداء وكيفية التحكم في شخصيات الناس   داخل العمل  وعلاقة  لغة حركة الجسد بذلك " .

وتعقيباً على تبنيها  لقضايا المرأة في أعمالها  تابعت"  في  لقاء  خلال برنامج " كلمة أخيرة  " الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON"قائلة:" لو إحنا ماتكلمناش عن قضايا المرأة مين هيتكلم ؟ أنا عملت  عملت فيلم ولسه ماتعرضش بس خلص خلاص إسمه النهاردة يوم جميل وهو فيلم  يتناوزل قضية " الاغتصاب الزوجي " ..كل حاجة بالعافية وكل ماتواجهه  تقله ده مش قابله يقلها ده حلال   لحد ماترفع قضية وتعمل محضر يقلولها مالكيش حق  لانه جوزك ... لو في الشارع نحرر  محضر بس ده جوزك ".

 واشادت هنا بالتشريعات التي تنتصر للمرأة في هذا الصدد قائلة : دي أمور مهمة ومفيدة والسوشيال ميديا لها الفضل في ذلك لانها باتت قادرة على غيصال الصوت   بشكل قوي   زيها  زي  قضايا التحرش  وغيرها والسوشيال ميديا ليها جوانب إيجابية وسلبية ".