جريدة الديار
الخميس 28 مارس 2024 07:15 مـ 18 رمضان 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

بعد اعتزاله.. حملة إلكترونية لـ«تحميل ذنوب» لأدهم نابلسي

الديار_نرمين إمام

تعرض الفنان المعتزل أدهم نابلسي، لحملة هجوم إلكترونية من بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي بدعو "تحميله ذنوب" بعد حذف جميع أغانيه من "يوتيوب".

وعلق البعض: "شباب حد يعرف أطول أغنية لأدهم عشان أسمعها وياخد ذنوب أكتر".

وأضاف آخر: "أنا حاليا سمعت أغاني أدهم للمرة الألف تقريبًا، لا تجعلوا الليلة تعبر من دون تدخلوا أدهم إلى نار جهنم وكل عام وأنتم بخير".

وآخر: "تم بفضل الله تعالي، ثم بفضل الأخوة المتبرعين تجميع ما يقرب من ٢٠ مكبر صوت، وسيتم توزيعها في جميع أرجاء المدينة، وتشغيل أغاني النجم الكبير أدهم نابلسي، وندعو المولي عز وجل أن يتقبل عملنا هذا، ويرزق أدهم، مكانا في قعر الجحيم" .

جاء ذلك بعد إعلان أدهم نابلسي، اعتزاله الفن من خلال فيديو قصير نشره من خلال حساباته الرسمية على مواقع التواصل الاجتماعي.

وأعلن "نابلسي" اعتزاله قائلًا: "إن كل شخص في حياته عنده أهداف وأحلام ودائما بيحاول إنه يحققها، وبيتعب عشان يحققها، بس مش ده الهدف الحقيقي لوجودنا في الحياة، الهدف الرئيسي لوجودنا في الحياة ويمكن ناس كتير غافلين عنه وأنا واحد من الناس اللي كنت غافل عنه، إحنا وجودنا في الحياة عشان نرضي الله رب العالمين ونكون زي ماربنا أمرنا في الآية القرآنية "وما خلقت الإنس والجن إلا ليعبدون".

وأكمل: "مش مشكلة يكون عندك أهداف، بالعكس صحي جدًا إن يكون عندك أهداف وصحي جدا إنك بتكون بتحاول تنتج وتعمل الشغلات اللي إنت بتحلم بيها، بس يكون متناسق هذا الهدف مع هدف وجودك في الحياة وهو عبادة رب العالمين، وإنك تكون عارف في حياتك إن في صح وفي غلط وتحاول دايما إنك تعمل الأحسن".

وأخيرًا قال: "بالنسبة لي الهدف اللي كنت ماشي فيه والحلم اللي كنت ناوي أحققه، ما يرضي رب العالمين، وأغلب المقربين مني عارفين أني هييجي يوم وأعتزل، فالحمد لله بفضل الله، اعتزلت الغناء نهائيًا".