جريدة الديار
الخميس 28 مارس 2024 08:52 مـ 18 رمضان 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

لميس الحديدي توجه رسالة للمواطنين بشأن الإجراءات الاقتصادية

لميس الحديدي
لميس الحديدي

وجهت الإعلامية لميس الحديدي، رسالة للمواطنين حول حالة القلق من الأزمة الأوكرانية، وتداعيتها من إجراءات اقتصادية.

وقالت الحديدي "الحديدي"، خلال تقديمها برنامج "كلمة أخيرة"، المذاع على فضائية "ON": "فيه ناس بتعد تقول حرام عليكم إحنا مش أمريكا ولا بريطانيا ؟ وإيه علاقاتنا بالحرب الاوكرانية ؟ .. ده صحيح وأنا بقلهم إحنا مش زي أمريكا ولا بريطانيا .. وده صح لاننا دولة نامية فعلاً لكننا جزء من هذا العالم والعالم كله في حالة ارتباك اقتصادي.

وأشارت إلى أن صندوق النقد الدولي أعرب عن مخاوفه من حالة ركود إقتصادي تصيب الدول النامية نتيجة الصدمة الاقتصادية الناجمة عن إرتفاع الاسعار وتشديد إجراءات البنوك المركزية في العالم عبر رفع أسعار الفائدة لجذب السيولة " .

وأتمت : " إحنا بنشوف أسعار غير مسبوقة في العالم هاى سكتوى الاسعار وأسعار الطاقة وكل حاجة وماحدش يعرف هتخلص إمتى ؟ كل الي قال أن الحرب أسبوعين وكان مفكر أنها هتخلص أعتقد دلوقتي إكتشف أن ده مش حقيقي " .

وأتمت : هذه الازمة بنتعاملمعها كدولة وأفراد صحيح ممكن نكون متضايقين وكلنا موازناتنا مهما إختلفت الطبقة الاجتماعية من الصغير للكبير متأثر بالازمة ومنزعجين لكن لازم نتعامل " واصلت :" الدولة ببتعامل بكفاءة لكن ماذا عن القطاع الخاص ؟ صحيح القطاع الخاص مضغوط لكن هناك شق من المسؤولية الاجتماعية على القطاع الخاص يمكن أن يقدمه ".

بينما : هذا وقت القادرين وإحنا داخلين على شهر رمضان المبارك والقطاع الخاص في إيده حاجات كيرة يعملها مش من باب الزكاة فقط لكن من أبواب المسؤولية الاجتماعية كلنا لازم نحمس الناس الي بتشتغل عندنا ..كل واحد عنده عماله من أول الورشة الصغيرة لحد المصنع الكبير بلاش تسريح العمالة ونضغط على أنفسنا بشكل أكبر عشات بيوت الناس تفضل مفتوحة ممكن ماقدرش نطالب بزيادة المرتبات في القطاع الخاص.