جريدة الديار
الجمعة 29 مارس 2024 05:22 مـ 19 رمضان 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

تامر عبد المنعم: فريد الديب قالي قاتل نيرة هياخد إعدام (فيديو)

تامر عبد المنعم وفريد الديب
تامر عبد المنعم وفريد الديب

كشف الفنان والإعلامي تامر عبد المنعم، تفاصيل تقدم المحامي الراحل فريد الديب، بمذكرة نقض على الحكم الصادر من محكمة جنايات المنصورة بإعدام محمد عادل قاتل نيرة أشرف.

وقال تامر عبد المنعم، خلال حواره مع الإعلامية أميرة بدر في برنامج VIP المذاع عبر شاشة قناة هي:: هذا نص ما حدث والراجل بين إيدين ربنا، لما عرفت أنا كلمته وقالي هو أنت هتعمل زي الناس اللي مش فاهمة وطالعة تُهاجم؟ قولتله طب أنا عايز أفهم لأن ناس كتير بتسألني وكان معايا بنتي الصغيرة وهي اللي أثارت الموضوع، فقالي أنا راجل محامي ورجُل قانون، وما حدث أثناء النطق الحكم في الدائرة القضائية في القانون اللي حضرتك متعرفهوش غلط والقانون يُحاسب عليه لأن القاضي مينفعش يُفصح عن نواياه.

 

وتابع: وقالي أنا هقدم نقض مجاني لأني مش مستني حاجة، وأنا بدافع عن القانون وقد يتاخد بالنقض ده، قولتله طب وبعدين كده الولد هيخرج؟! قالي لأ هتتعاد المحاكمة وهياخد إعدام برضوا، وقعد يضحك.

كما علق تامر عبد المنعم على ظاهرة التعاطف مع محمد عادل قاتل نيرة أشرف، قائلًا: “فكرة إننا استحل دم فتاة كونها بشعرها وترتدي أزياء جيدة فقول كده إديتي الفرصة للمعاكسة ولما ترفض يقتلها دا جنون وجريمة في حق المرأة، ونرجع للي هو شايف أن أي واحدة مش منقبة أو محجبة حلال فيها القتل، هتعرفي مين اللي روج لفكرة التعاطف مع محمد عادل، ومنهم الوهابيين والسلفيين، ومش شرط يكون الإخوان”.