جريدة الديار
الجمعة 3 مايو 2024 07:03 صـ 24 شوال 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

قمصان يكشف خطة استعداد الأهلي لمواجهة الزمالك

سامي قمصان
سامي قمصان

وجه سامي قمصان، المدير الفني المؤقت للفريق الأول لكرة القدم بالنادي الأهلي، الشكر للجنوب إفريقي بيتسو موسيماني، مدرب الفريق السابق.

وقال قمصان في تصريحات بالمؤتمر الصحفي عقب مواجهة إيسترن كومباني:" بشكر موسيماني على الفترة اللي قضاها معانا وتعلمت منه كتير جدا".

وتابع مدرب الأهلي:" بشكر اللعيبة على الفوز كان في شوية لغبطة الأول بس الحمد لله قدرنا نسيطر على الكرة ونقدم أداء كويس ومكاسب المباراة كتير جدا سواء على مستوى النتيجة وكمان رجوع لعيبة كتير لمستواها وعودة ناس من إصابات زي بدر بانون و محمد محمود".

وأكمل:" عودة اللاعبين الدوليين هيدينا قوة وباذن الله نقدر نرجع الدوري تاني للأهلي".

وأردف:" خلينا نتفق أن اسم النادي الأهلي إسم كبير واننا نقدم أداء كويس ونكسب ده طبيعي الأهلي دايما هو البطل".

وأستطرد:" موسيماني حقق نتايج كبيرة وعمل أداء كويس ولعبنا كورة حلوة وكسبنا الزمالك خمسة وكسبنا الإسماعيلي سكور بنفس اللعيبة اللي في الملعب النهاردة".

وعن مواجهة الزمالك قال:" حالياً بفكر بطريقتي وبشغلي وبنحاول نرجع اللعيبة من الإصابات ونرجع بيهم لمستواهم المعهود".

وتابع:" الجمهور مستني أداء ونتائج وبطولات لأن جمهور الأهلي مختلف".

وأردف:" مجرد أنك تكون مدير فني للنادي الأهلي حتى لو مباراة واحدة ده شرف كبير جداً جداً وأتمنى تتويجنا باللقب سواء انا موجود أو لا".

وأوضح:" مهم جداً أن حس التهديف يكون موجود عند المهاجمين وده بيجي بالمشاركة في المباريات ولكن وصول المهاجمين للمرمى مهم جداً ومش لازم المهاجم يسجل ممكن يعمل دور تاني ويكون محطة يوصل زمايله للمرمي".

وتابع:" طول ما اللعيب بيحاول لازم نقف جمبه والتوفيق هيجي هيجي، وشريف الموسم اللي فات هداف الدوري وحسام حسن مع سموحه كان هداف وبيرسي تاو لاعب جيد ويجيد التهديف وكذلك صلاح محسن".

وعن المصابين قال:" ديانج اتصاب إصابة خفيفة امبارح في المران وعبد المنعم هيكون معانا بعد أربع أيام وحمدي فتحي بكرة هيكون موجود".

وعن متولي قال:" متولي يعاني من الإصابة بشد .. كنت عامل حساباتي أن ديانج هيبدأ ولكن إصابته جعلتنا ندفع بمتولي في البداية وبشكره جدا على أدائه النهاردة".

وقال:" مهم جداً تحط طريقة اللعب على أساس منافسك والنهارده لعبنا بطريقة مناسبة وقدرنا نلعب على نقاط الضعف لفريق أيسترن كومباني المحترم وممكن الماتش الجاي نغير طريقتنا تماماً عن مباراة اليوم".

وعن الاستعداد لمواجهة الزمالك قال:" هندخل معسكر مغلق بإذن الله من يوم الجمعة استعداداً للزمالك".

وأردف:"كابتن الخطيب بشكره جداً على ثقته فيا وبشكر مجلس الإدارة وباذن الله أقدر أعمل المطلوب مني حتى لو ليوم واحد .. مش حاجة جديدة من كابتن الخطيب أو النادي الأهلي أنه يثق في ولاده وبشكرهم جداً على الدعم اللي شوفته اليومين اللي فاتوا".

وأتم:"بشكر جمهور الأهلي جداً على ثقته ودعمه ليا وبإذن الله نكون عند حسن ظنهم".