جريدة الديار
الأربعاء 17 يونيو 2026 01:22 صـ 1 محرّم 1448 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع
بنك مصر” و”شركة تنمية الريف” يوقعان بروتوكولي تعاون لدعم استثمارات المصريين بالخارج البنك الأهلي يحصل على شهادة الجودة ISO 9001 في مجال الإمداد اللوجستي والمخازن من هيئة” AFNOR Uk Limited” نشاط متنوع لاوقاف الدقهلية .. المحافظ شهد تسليم الدفعة السابعة من لحوم صكوك الأضاحي «سيداري» يطلق مشروع «القرى الذكية» لتعزيز الاستقلال الاقتصادي والزراعة المستدامة في المجتمعات الريفية رئيس جامعة المنصورة الأهلية يستقبل لجنة تحكيم مسابقة تصميم الشعار الجديد للجامعة ويؤكد دعم الإبداع الطلابي مائدة حوار وطنية لمناقشة حقوق كبار السن ضمن الاستراتيجية الوطنية لحقوق الإنسان 2026-2031 محافظ الدقهلية يعقد اجتماعًا مع ممثلي وزارة التموين وشركة مراكز لمتابعة الاستعدادات لافتتاح مول المنصورة وزيرة التنمية المحلية والبيئة تهنئ فخامة الرئيس السيسي ورئيس الوزراء وشيخ الأزهر بمناسبة العام الهجري الجديد وزيرة التنمية المحلية والبيئة: حماية السلاحف البحرية ركيزة أساسية لصون التنوع البيولوجي وتحقيق الاستدامة وزيرة التنمية المحلية والبيئة تعلن بدء تنفيذ سوق الحبيل الحضاري بالأقصر بتكلفة 120 مليون جنيه جامعة المنصورة تتسلم رئاسة تحالف إقليم الدلتا من جامعة طنطا وتعلن خطة لتعزيز التكامل الرقمي وربط التعليم بسوق العمل ترامب: مضيق هرمز سيفتح بالكامل بحلول يوم الجمعة

مدحت الشيخ يكتب: فضفضة.. المواطن ودماغه

شوفت المواطن المصري ماسك دماغه في كيس بلاستيك، كأنها سلعة نازلة في التخفيضات.

سألته: "يا عم، دماغك دي بتتباع بعروض ولا إيه؟"

قال لي: "لا يا باشا، دي طافية من كتر الضغط... طلعت البطارية عشان ما تحترقش."

دماغ المواطن بقت زي المروحة الكاتمة، تشتغل وقت الفواتير وتتوقف لما يشوف الأسعار، وتقفل على نفسها لما الولد يسأله:

"بابا، إحنا عايشين ليه أصلاً؟"

زمان كانت بتخطط لبكرة، دلوقتي بقت تسأل كل يوم:

"وهل نلاقي عشا؟"

قالوله: "فكر في المستقبل!"

فكر في الفواتير اللي جاية ورقة ورقة.

قالوله: "الوطن محتاج لعقول صاحيه!"

قال لهم: "العقول كلها نايمة ومستنية تهجير."

قالوله: "انزل وانتخب الأصلح!"

رد عليهم: "الأصلح لحل أزمة العيش ولا أزمة التعليم ولا أزمة النفس؟"

المشكلة مش في المواطن، المشكلة في دماغه اللي متقفلة بالحواجز والقوانين الغريبة.

كل ما يحاول يفكر، يطلع له تحذير:

"التفكير معلق مؤقتًا، حاول بعدين."

المواطن بقى زي تليفون قديم، شغال طول الوقت، بس الشاشة مكسورة، والسماعة شغالة بس على صوت المروحة.

دماغ المواطن محتاجة صيانة وتنضيف...

وأهم حاجة تصريح رسمي يسمح لها تشتغل بحرية.

التفكير بقى نشاط ممنوع، وممكن يوديك في داهية.

لو قال كلمة، يقولوله: "اسكت، أنت مش فاهم حاجة!"

ولو سكت، يقولوله: "ده انت مش مهتم!"

ولو حاول يحلم، ييجيله صدمة من الواقع تقول له:

"أصحى بقى يا عم، دي مش أحلام دي كوابيس."

ولو حصل واتجرأ يفكر في تغيير، تلاقي الدنيا بتضحك له، والناس بتقول:

"يا سلام على الحلم الجميل!"

في النهاية، المواطن مش عايز دماغ جديدة، ولا اختراعات ولا تكنولوچيا.

هو عايز بس حد يقول له:

"فكّر براحتك، إحنا معاك، ومش هنحاسبك على أفكارك ولا حتى على أحلامك."

وفي النهاية، لو المواطن قرر يدي دماغه فرصة تانية، أتمنى بس يلاقي شاحن...

لأن من غير شحن، حتى أعظم الأفكار هتفضل واقفة في طابور بنك النوايا الحسنة.

وبالمناسبة، لو دماغ المواطن طفت، ما تقلقوش، دايمًا فيه "رزق" في الشارع…

بس للأسف رزقك في الشارع ده غالبًا هيكون فاقد الضمان!

فكروا فيها... واللي عايز يشارك دماغه معانا، إحنا هنا بنستقبل كل الموديلات القديمة والجديدة،

بس خلي بالك… ما تستعجلش في التفريغ، دماغك محتاجة فحص دوري قبل الاستخدام!