جريدة الديار
الأربعاء 8 مايو 2024 11:12 مـ 29 شوال 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

المُعلمة بطلة فيديو الرقص: «كنت بفك عن نفسي»

معلمة المنصورة
معلمة المنصورة

تحدثت المُعلمة "آية . ي"، مدرسة اللغة العربية بإحدى مدارس المنصورة، عن الفيديو المتداول لها عبر وسائل التواصل الاجتماعي وموقع "فيسبوك" وهي ترقص مع أحد الزملاء على مركب نيلية، مؤكدة أنها لم تكن تعرف أنه يتم تصويرها. 

وقالت المُعلمة، "منه لله اللي صورني.. خرب بيتي وجاب لي اكتئاب.. وجاب لعيالي اكتئاب.. كل ما حد من عيالي يشوف الفيديو يقولولي فيه إيه يا ماما؟".

وأضافت: "الفيديو تسبب في مشاكل لي وفي بيتي وأهلي وأسرتي، ليه حد أقدم على هذا الأمر، في حين أنني كنت بفك عن كبت ضغط العمل، وما كنتش أعرف إني بتصور".

وتابعت: "حاليا أكيد فيه مشكلة بيني وبين زوجي على أعقاب وخلفية ذلك حصلت بسبب انتشار الفيديو والحديث عنه 'بس الدنيا بتروق شوية شوية، أكيد زوجي هيدعمني".

وأشارت إلى أنها: "غلطانة أني وثقت في الناس اللي معايا مكنتش أعرف أني بتصور، لو كنت أعرف أن فيه حد بيصور أكيد كنت رفضت الموضوع كان مع زملاء في حفلة نيلية، كان ترفيه وبنفك عن الكبت أنا بأخذ 24 حصة في الأسبوع ومكبوتة جدًا، يعني هو حرام الواحد يفك عن نفسه شوية؟".

وأوضحت لأولياء الأمور "اسألوا ولادكم أنا كنت بشرح لهم إزاي وكنت بتعامل معاهم إزاي، ده حتى وأنا في الحفلة كان لبسي عادي جدا ملبستش حاجة تعمل ضجة يعني دي رحلة في وسط الناس ووسط أهلي، أنا بتواجد مع زملائي في العمل أكتر من وجودي مع أهلي في البيت، يعني بخرج الساعة 6 من بيتي وبروح على المدرسة عشان نفطر وبعدين كل واحد يروح حصصه وبعدين نتكلم شوية".

الإحالة للنيابة الإدارية

وقرر المهندس على عبدالرؤوف، وكيل وزارة التربية والتعليم بالدقهلية، إحالة 5 معلمين بإدارة غرب المنصورة التعليمية إلى النيابة الإدارية، بعد التحقيق معهم بالشؤون القانونية بالمديرية، عقب انتشار فيديو لهم بالمشاركة فى وصلة رقص على مركب نيلي، أثناء تواجدهم  فى رحلة نظمتها نقابة المعلمين بغرب المنصورة.